Handelshemligheter, Teakberättelser och ett Stort Tack från Bali 🌸

Hälsningar från AW Frangipani-lagret, Bali

Ja, jag är tillbaka från Java, där jag förra veckan berättade om de mest vänliga människorna och byn där alla samarbetar för att tillverka vackra gitarrer... Om du missade det kan du läsa ikapp här.

Det verkar vara en liten kris i Indonesien när det gäller flygbolag. Priserna på biljetter har skjutit i höjden och varje flygning verkar vara fullbokad. Tidigare kunde jag bara dyka upp på flygplatsen och ta första bästa flyg, men nu måste man planera långt i förväg. Jag behövde ta mig tillbaka till Bali från Solo och upptäckte att det inte fanns några platser tillgängliga de kommande fyra dagarna... så jag slutade med att flyga med Batik Airways till Jakarta, business class (ganska galet för en timmes flygning - men jag njöt av det), promenerade genom den rustika men vänliga inrikesflygplatsen till avgångar, satte mig i en gammal men bekväm business lounge vid terminalen med bara en gate för Batik. Ingen kollade min biljett... När jag kom ut från loungen blev jag hänvisad till att ta minibussen för business class till planet... på planet tog jag min plats... Jag insåg att ingen hade tittat på min biljett på min telefon, eller ens skannat QR-koden. Sådana förtroendefulla människor på Batik Air...

Medan jag var på Java besökte vi en leverantör djupt inne i teakskogarna i centrala Java. 
Jag var angelägen om att återuppfinna vår kollektion av fruktskålar i teak efter att ha sett ett imponerande sortiment hos en av våra spanska konkurrenter... ingenting som lite konkurrens för att motivera dig!
Det finns en stad mitt i skogen, lite som gitarr-byn jag berättade om där alla är fokuserade på samma saker.
Faktum är att innan du når den platsen (jag kan inte avslöja namnet... det är en affärshemlighet)... har vi en långvarig leverantör. Man och hustru, de har ett litet showroom vid sidan av vägen och verkstäder som faktiskt gränsar till skogen... Mannen arbetade faktiskt på en ny order när vi anlände. Du kan se displaypaden av teak han tillverkar.




Dessa är noggrant skötta teakskogar, och detta område planterades faktiskt för bara två år sedan. Jag blev förvånad över hur höga träden hade blivit på bara två år. Vår leverantör förklarade att man inte fäller träden förrän stammarna når en viss diameter, och vissa delar av skogen har träd som inte kommer att avverkas förrän de är femtio år gamla! Det är verkligen en lång leveranskedja. Fler träd planteras än vad som fälls, och bevarandet är en seriös verksamhet. De stora träden fälls, avverkas och skeppas till megafabrikerna nära hamnen som producerar trädgårdsmöbler för hela världen. Rötterna, grenarna och spillbitarna hittar sin väg till det lokala hantverkarsamhället... där enorm kreativitet skapar vackra ting. Ta en titt på dessa...



Chefen på det här stället anställer dussintals lokala hantverkare, och han visade oss sitt vackra hus och flera stora verkstäder där folk jobbar flitigt. Han var väldigt glad att se oss, och hela familjen kom faktiskt för att hälsa. Det verkar som hans bästa kund (jag tror amerikan) aldrig har träffat dem eller ens pratat med dem. De får bara regelbundna beställningar via e-post och skickar lastbilsleveranser till frakthuset varje vecka. Därför var de så glada över att träffa potentiella kunder personligen.

Vi beställde inget än... eftersom de nuvarande fraktpriserna skulle tredubbla landningspriset för sådana saker, men tycker du att vi borde?

Nu är jag tillbaka på Bali och Ringo har visat mig trädgården som omger lastområdet på vårt lager. Han har gröna fingrar... och är verkligen stolt över sin mångfärgade frangipani.



Gröna fingrar...



Och ett stort tack!

Slutligen nyheter från Bali Baby Home. Med vår donation (möjliggjord av er... våra fantastiska kunder) kunde de finansiera räddningen av ytterligare tre bebisar i Yogyakarta-filialen.

Grundaren ringde oss och tackade djupt rörd, och deras medieansvarige gjorde en liten video.




Han berättade också att ytterligare tre bebisar hade tagits in på Bali-hemmet, tillsammans med en nyfödd bebis som just föddes i dag vid lunchtid. Så det händer mycket just nu.




Du kan hjälpa till genom att donera här... men bara genom att vara kund hjälper du oss att hjälpa fler. Tack.  
Om du donerar kan du vara säker på att 100% av bidraget går till de ändamål vi stöder.  

Snart är det september... och det betyder att JULEN NÄRMAR SIG... för att inte tala om Halloween... så nu drar säsongen för presentartiklar igång på allvar.

Vi önskar er allt gott inför den kommande försäljningssäsongen... låt oss göra det möjligt!

Ha en trevlig helg, mer nyheter nästa fredag.

David

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varmt Varmt Varmt!

7 Överraskande Överraskningar

Varför självständighet är kul...