I KINA

Hälsningar från Yiwu i Kina

Hoppas du mår bra och är redo för helgen. Det är väldigt varmt här, så varmt som jag kan minnas att det någonsin har varit..
Förra veckan berättade jag om livet på Bali och hur en BBC-journalist ringde mig runt midnatt (Bali-tid) från Storbritannien.. om du missade det och vill veta varför kan du läsa ikapp här.

På söndagskvällen körde Bondhan (vår man i Indonesien) mig till flygplatsen. Min tid här kändes alldeles för kort och många jobb blev inte riktigt klara.. men hur som helst hade jag ett nattflyg till Guangzhou, Kina, att hinna med.
Bali flygplats är super-effektiv nuförtiden, och det är som en dröm att ta sig igenom. Alla är så vänliga och omtänksamma, även säkerhetskontrollen och passkontrollen.. Jag köpte några sista-minuten-presenter, ett glas vin i loungen och spatserade sedan till gaten för att boarda ett China Southern nattflyg till Guangzhou.
Ombord finns det bara några få platser i business class, så man blir väldigt ompysslad.. mer vin och mer mat än jag kan äta. Verkligen underbar, vänlig service. Jag lyckades sova lite under den 5 timmar långa flygresan och vi anlände till Guangzhou klockan 6 på morgonen med en anslutning till Yiwu klockan 8.20..
Från lugn till kaos.. Detta hade jag inte förväntat mig.. förra gången jag var i Kina var det inte fullt på flygplatsen.. men nu var det tusentals människor i långa ringlande köer till passkontrollen och bara en ung kille som kämpade för att kontrollera massorna av indier, ryssar, sydamerikaner och turkar – alla möjliga sorters konstiga människor, inklusive mig.


Från avkopplande Bali till kaotiska Guangzhou – Kulturchock!


Den där kulturchocken får jag vanligtvis inte i Asien.. och personalen jag interagerade med under den stressiga trippen genom flygplatsen, tilltalade mig (irriterande nog) på ryska, slet passet ur händerna på mig. De vägrade att hjälpa eller titta på min biljett när jag bad om en fast track eftersom min anslutningstid var väldigt kort. Hur som helst, jag bara körde på.. och tog mig till gaten mitt under påstigningen..
En kort flygresa till Yiwu – 90 minuter och en mycket mer avslappnad flygplatsupplevelse.. och Coco väntar på mig när jag lämnar flygplatsen.. Det är inte så illa.

När jag kliver ut... WOW! Det är hett.. Det är kvävande. Jag har aldrig upplevt denna otroliga hetta. Himlen är blå och solen är het.. värmen är torr. Detta är inte normalt.
Dagen efter anländer Tomas från Spanien på en flygning från Spanien (där han har letat efter ett nytt lager med kort varsel – se förra veckans nyheter) och vi möts på hans hotell.. där personalen sätter upp reflekterande skärmar på bilarna i solen – så hjälpsamt för att stoppa allt från att smälta.


Värmeproblemet
Tomas hade tagit med sig några ljusprover för oss att arbeta med, och han hade också tagit ett äpple från frukostbuffén. Efter vår dag på Yiwu-marknaden.. tillbaka vid bilen i 43°C hade äpplet blivit kokt och svart och vaxet från ljusen hade smält och runnit bort.
Detta är ett oroande problem eftersom vi har lastat några containrar med ljus i. Coco har varit noga med att se till att de lastas upprätt och inte vid containerns kanter.. men jag fruktar att det kommer att vara varmt mellan Kina och Storbritannien. Hur som helst.. vi fick precis nyheter om att EU och Storbritannien inför (Trump-liknande) tullar på ljus på 75 % från och med denna månad. Så ljus kommer hur som helst inte att vara ett alternativ. (tips – bunkra upp).

Temu-problemet
Vi har gjort vår vanliga runda med att besöka några av våra gamla leverantörer och se vad som är nytt.. Men bortsett från värmen i Kina.. har vi ett annat stort problem. Och detta är relaterat till anledningen till att BBC-killen ringde mig. Så igår gick vi för att träffa en av våra gamla leverantörer.. Vi köper bland annat.. Chakra Strängarmband.
Det är ett härligt familjeföretag, som många med en kvinnlig chef. Hennes man, son och svärdotter är alla med och hjälper till med att sortera, tillverka, etikettera och packa smycken. De är så hårt arbetande och entusiastiska över familjeföretaget som man kan vara.
Men sedan fick jag syn på den här etiketten.. den här etiketten hade levererats av Temu – berättade den kvinnliga chefen.. hon talar ingen engelska, och förstår det inte heller. Jag frågade henne om hon visste vad EC REP betyder.. hon sa kanske en kund – hon har ingen aning. Coco förklarade att det är personen i EU som ska representera ditt företag om det uppstår något problem med produkten.. Tom blick. Företagsnamnet högst upp.. är inte alls deras företag.. vem det är.. Hon rycker på axlarna.. hon har ingen aning. Grejen är att jag känner igen de namnen.. vi gjorde testköp från Temu och hade samma namn på etiketterna. Om du hittar de adresserna på Google Maps är det pizzerior eller något. Senast jag kollade.
Hon gick sedan igång på en total utskällning om Temu.. de kräver varor till priser som är omöjliga att leverera.. så de skär ner kvaliteten till ett minimum, använder falska pärlor eller glaspärlor.
Sedan förklarade hon, om lagret säljer för långsamt kommer Temu att ta ut "hyra", om varor är en dag sena får de böter. De får böter så många gånger.. det är svårt att gå med vinst.
Men hon fortsatte med att förklara att den amerikanska handeln har försvunnit, verksamheten är inte bra och för att fylla gapet slutar de med att använda Temu även om det är hårt arbete.
Temu har mycket övertygande representanter som ringer oavbrutet och lovar guld och gröna skogar om man handlar.. men verkligheten är annorlunda. Det har till och med varit gatuprotester om det.



Med Temu vinner ingen, bara Temu.. och den enda ljusglimten är att vår härliga leverantörsfru absolut försäkrade oss att hon aldrig skulle lista våra produkter på Temu.
Temu-problemet är enormt.. och vi har redan träffat en hel del företag som är listade på Temu och vi har tvingats avvisa produkten. Det första vi gör nu är en Temu-sökning och om produkten finns med, säger vi tyvärr, vi kan inte köpa den. Ibland, faktiskt ganska ofta, listas en fin produkt med stulna bilder och en dålig kopia skickas istället.. det är en hård värld här i Yiwu.

Du kan hur som helst vara trygg med att vi gör vårt bästa för att ge dig vackra presenter från familjeföretag, etiskt producerade.

Samtidigt, tillbaka i EU, kryper Halloween närmare – är du redo för den stora dagen?
Denna vecka har du chansen att dra nytta av vår Gold Reward Amnestivecka. Lägg din beställning nu så får du automatiskt alla Gold Reward-rabatter, även om du missade att beställa förra månaden. Fortsätt att beställa regelbundet och du kommer att fortsätta att njuta av dessa besparingar ända fram till dina julinköp.

Så jag önskar dig en härlig vecka.

Ta hand om dig
David

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bakning av Buddhas

Inuti den Ökända Pahar Ganj!

Konspirationskillen.